Vader – De Profundis

Zespół Vader zaintrygował mnie, zanim jeszcze zapoznałam się z ich muzyką. W branżowej prasie kolorowej odnalazłam artykuł o zespole i stwierdziłam, że muszę koniecznie przyjrzeć się temu bliżej. Co było tak wyjątkowego? Vader grał death metal – coś, czego jeszcze nie odkryłam, ale działało na mnie jak magnes. Poza tym był z Polski, co – biorąc pod uwagę medialną dominację zagranicznych kapel – było dodatkowym punktem do skilla zajebistości, bo gdy odpaliłam kasetę VHS z zarejestrowanym nań programem Headbanger’s Ball i zobaczyłam teledysk do ‘Dark Age’, byłam na prawdę dumna. To był Vader, z Polski, z Olsztyna, w zagranicznym programie! Nie rozumiałam tej muzyki kompletnie, nie byłam w stanie nawet stwierdzić, po jakiemu ten pan się produkuje. Ziarno zostało jednak zasiane.

Jakiś czas później, w sklepie mieszczącym się w dużej wilgotnej ciemnej piwnicy, gdzie trzeba było zejść po nieco krętych schodkach, kupiłam kasetę Vader ‘De Profundis’. Przesłuchałam ją w domu trzy razy, po czym poleciałam obgadać to z kumpelą. ‘Wiesz, przesłuchałam ich trzy razy, totalny łomot, nic z tego nawet nie pamiętam, ale jest spoko’. Wsiadłam właśnie do pociągu nie byle jakiego, gdyż był to pociąg do ekstremy. Postanowiłam zwiedzać metal na własną rękę, bo nikt dookoła nie podzielał tej fascynacji.

Słuchałam ‘De Profundis’ jeszcze czwarty, piąty… sto osiemdziesiąty raz. Trzynastoletnie ucho zaczęło chyba kumać, o co w tym chodzi, tak jak tylko było to możliwe. Dzieło moim zdaniem jedno z bardziej udanych – nie ma na nim słabych kompozycji. Typowa dobra płyta by Vader, gdzie spotykamy się ze wszystkim, co najlepsze zespół ma do zaoferowania, od doskonałej technicznie perkusji po różnorodne chwyty aranżacyjne, typowe dla gatunku. O warstwę tekstową tradycyjnie zadbał Paweł Frelik, więc trzyma bardzo wysoki poziom.

Płyta De Profundis dziś brzmi dla mnie równie niesamowicie, co wtedy, z tą różnicą, że dziś już bardziej wiem, czego słucham i dzięki temu mogę pełniej ją odbierać. Cały materiał na niej zawarty nie stracił nic ze swojej mocy z biegiem czasu, wręcz przeciwnie – zyskał zupełnie nowy wymiar. Po prostu, ekstrema z wiekiem nabiera smaku m/

One thought on “Vader – De Profundis

Leave a Reply

