Fuckin’ chaos!

Zaobserwowałam z pewnym zaciekawieniem ostatnio, podczas krótkiej, lecz treściwej wymiany poglądów z pewnym cudzoziemcem, że poziom agresji w mojej wypowiedzi jest niezależny od języka, którego aktualnie używam. Pomimo, iż język, w którym toczyła się rozmowa, ma o wiele mniejszy zasób przekleństw niż język polski, nie czułam się tym specjalnie ograniczona. Wiadomo, że bluzganie po angielsku skupia się przede wszystkim wokół słówka ‘fuck’ w różnych możliwych kombinacjach z ‘normalnymi’ wyrazami.  Aby powiedzieć ‘zajebiście’ wystarczy ‘fuckin’ awesome’, a jeśli chodzi o ‘rozpierdol’ zazwyczaj mówię ‘fuckin’ chaos’.

The band was fuckin’ awesome, they made fuckin’ chaos.

Powtórzmy…

Z tego co zauważyłam, w językach zachodnich zazwyczaj mało jest brzydkich słów w porównaniu z językiem polskim czy rosyjskim. Najmniej znajduje się prawdopodobnie w języku norweskim, gdzie za jedno z najgorszych wyrażeń uchodzi ‘helvete’ czyli piekło. Dla przeciętnego Norwega, któremu od urodzenia usiłuje się wmówić, że świat jest piękny i wszyscy są dobrzy, piekło musi być czymś prawdziwie odrażającym. Podczas oglądania norweskich filmów grozy bez napisów, to straszne słowo padło może dwa razy. Zaiste, powściągliwy to naród.

Niejednokrotnie podczas luźnej konwersacji z osobą anglojęzyczną, gdy już przełamaliśmy pierwsze lody i opróżniliśmy jakąś butelczynę, pozwalałam sobie na trochę zwyczajnych dla mnie ozdobników. I tu nie raz spotykałam konsternację w oczach mojego rozmówcy. Czy to było zdziwienie w stylu: ‘co za laska, nawet mięsem rzuca jakby się urodziła nad Tamizą’ czy raczej zakłopotanie? Tego się już nie dowiem. Być może zbyt mało procentów, być może delikatniejsze są zachodnioeuropejskie uszy, być może jestem świnią bez wyczucia.

A może nie bez przyczyny język polski obfituje w taką różnorodność wulgaryzmów? Po prostu jest popyt, jest podaż?

Ahh, fuck it!

4 thoughts on “Fuckin’ chaos!

Leave a Reply

